STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W GOŚCIŃCU ZODIAC W RZUCHOWIE
Mając na uwadze obowiązek wynikający z ustawy dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, Śląska Kompania Przemysłowo- Handlowa „Stef-Pol” sp. z o.o. prowadząca Gościniec Zodiac w Rzuchowie, wprowadza niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich w Gościńcu Zodiac w Rzuchowie, zwanej dalej: Standardami.
Postanowienia ogólne.
Ilekroć w standardach jest mowa o:
Gościńcu- rozumie się obiekt o nazwie Gościniec Zodiac znajdujący się w Rzuchowie przy ul. Rybnickiej 73A, województwo śląskie,
pracowniku- rozumie się przez to osobę wchodzącą w skład personelu Gościńca, niezależnie od podstawy prawnej oraz formy jego zatrudnienia w Gościńcu,
Kierownik Gościńca- rozumie się przez to osobę lub osoby zarządzające Gościńcem,
małoletnim- rozumie się osobę, która nie ukończyła 18 roku życia.
Na każdym etapie stosowania procedur wynikających ze Standardów należy pamiętać, że mogą one stanowić niedogodność dla Gości, w związku z czym należy wykazywać zrozumienie dla reakcji Gości na powyższe i tłumaczyć im konieczność, tak faktyczną jak i prawną, przeprowadzania w Gościńcu procedur wynikających ze Standardów. Reakcja Gościa nie może jednak stanowić powodu do odstąpienia od procedur.
Wszelkie procedury przewidziane Standardami należy stosować z zachowaniem zasady proporcjonalności względem zaistniałej sytuacji i w sposób racjonalny.
Pracownicy Gościńca powinni w kontaktach z małoletnimi uwzględniać poziom ich rozwoju emocjonalnego oraz intelektualnego, a w przypadkach, gdy małoletni jest osobą niepełnosprawną lub osobą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wówczas także tę okoliczność.
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między pracownikami Gościńca, a małoletnim. Zachowania niedozwolone wobec małoletnich.
Podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie.
Pracownik Gościńca nie powinien dopuszczać do sytuacji, w której pozostaje w Gościńcu w pomieszczeniu sam na sam z małoletnim, z wyjątkiem sytuacji, gdy pozostawienie małoletniego samego w pomieszczeniu mogłoby w istotny sposób zagrozić jego dobru, w szczególności zdrowiu lub życiu. W miarę możliwości należy zapewnić obecność innej osoby dorosłej, nadzór kamer monitoringu lub tak zaplanować obowiązki służbowe, aby móc do nich powrócić, gdy tego rodzaju sytuacja już minie.
Jakiekolwiek kontakty pomiędzy pracownikiem Gościńca, małoletnim, przebywającym w Gościńcu, nie powinny wykraczać poza interakcje uzasadnione obowiązkami służbowymi pracownika Gościńca.
Pracownicy Gościńca w komunikacji z małoletnimi zobowiązani są do zachowania cierpliwości oraz szacunku, a także podejmowania wszelkich czynności służbowych z poszanowaniem prywatności małoletniego. Zakazane jest zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie, czy też krzyczenie na małoletniego przebywającego w Gościńcu, a także jakiekolwiek agresywne zachowanie w stosunku do małoletniego.
Zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w Gościńcu i jego relacji do osoby dorosłej, z którą przebywa w Gościńcu.
Identyfikacji małoletniego i jego relacji do osoby dorosłej, z którą przebywa w Gościńcu dokonują pracownicy recepcji.
W celu identyfikacji małoletniego oraz jego relacji z osobą z którą przebywa należy:
zapytać o tożsamość małoletniego oraz o relację małoletniego w stosunku do osoby, z którą przybył do hotelu lub w nim przebywa. W tym celu można poprosić o dokument tożsamości małoletniego lub inny dokument potwierdzający, że osoba dorosła ma prawo do sprawowania opieki nad małoletnim(np. akt stanu cywilnego, orzeczenie sądu). W przypadku braku dokumentu tożsamości można poprosić o podanie danych małoletniego (imię, nazwisko, adres, numer PESEL),
w przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo małoletniego i osoby dorosłej należy zapytać o tę relację osobę dorosłą oraz małoletniego,
jeżeli osoba dorosła nie jest opiekunem małoletniego, należy zapytać, czy posiada dokument świadczący o zgodzie opiekunów na wspólny wyjazd osoby dorosłej z małoletnim (np. pisemne oświadczenie wyrażające zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego/opiekunów prawnych),
jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu zgody opiekunów małoletniego, należy poprosić o numer telefonu wyżej wymienionych, aby zadzwonić i potwierdzić przebywanie małoletniego w hotelu z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą opiekunów małoletniego.
Jeżeli w trakcie przeprowadzania procedury opisanej w ust. 1 pracownik recepcji nabierze jakichkolwiek wątpliwości co do relacji łączącej małoletniego i osobę dorosłą, z którą przebywa on w obiekcie, pracownik poinformuje o tym w sposób dyskretny Kierownika Gościńca, a małoletni, jak i osoba dorosła powinni w tym czasie pozostawać pod obserwacją pracowników Gościńca. Aby nie wzbudzać podejrzeń, można np. powołać się na konieczność skorzystania ze sprzętów na tyłach recepcji, prosząc osobę dorosłą, aby poczekała wraz z małoletnim w holu, restauracji lub innym miejscu.
Kierownik lub osoba przez niego wyznaczona podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji lub w razie wątpliwości przejmuje rozmowę z podejrzaną osobą dorosłą w celu uzyskania dalszych wyjaśnień.
W przypadku gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu przestępstwa na szkodę małoletniego, Kierownik lub osoba przez niego wyznaczona zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej stosuje się zasady w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie małoletniego.
W trakcie rozmowy z małoletnim należy zwrócić szczególną uwagę na to, by małoletni miał możliwość swobodnego i nieskrępowanego wypowiadania się, w szczególności by dorosły, z którym małoletni przebywa w Gościńcu nie udzielał odpowiedzi na pytania zadawane małoletniemu. Jeśli dorosły w jakikolwiek sposób utrudnia kontakt z małoletnim lub wywiera na niego presję, choćby tylko swoją obecnością, wówczas należy poprosić dorosłego o opuszczenie pomieszczenia na czas prowadzenia rozmowy z małoletnim, a także poprosić o obecność w trakcie rozmowy dodatkowo drugiego pracownika Gościńca.
Zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego znajdującego się na ternie Gościńca jest zagrożone
Jeżeli zaistnieje uzasadnione przypuszczenie, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie obiektu jest zagrożone, wówczas każdy pracownik Gościńca jest zobowiązany, w reakcji na powyższe, do podjęcia adekwatnych działań.
Uzasadnione podejrzenie skrzywdzenia małoletniego występuje w szczególności wtedy, gdy pracownik Gościńca zaobserwował okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie małoletniego, gdy małoletni nosi ślady mogące świadczyć o krzywdzeniu, a także gdy małoletni sam poinformował o krzywdzeniu.
Działania, o których mowa w ust. 1, powinny polegać na natychmiastowym powiadomieniu o zaistniałej sytuacji Kierownika, a jeśli to nie będzie możliwe lub mogłoby spowodować zbędne opóźnienie, policji.
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamiania sądu opiekuńczego
Po powiadomieniu przez pracowników Gościńca, w sytuacjach przewidzianych w niniejszych Standardach, Kierownik jest zobowiązany do ustalenia stanu sprawy oraz, jeśli ustalone okoliczności uzasadniają taki krok, do powiadomienia policji.
W sytuacjach niecierpiących zwłoki do powiadomienia policji jest uprawniony i zobowiązany każdy pracownik.
Po powiadomieniu policji pracownicy powinni zadbać, by małoletni oraz osoba dorosła, która mogła popełnić przestępstwo, nie oddalili się z Gościńca przed przybyciem funkcjonariuszy policji, a także by potencjalne dowody popełnienia przestępstwa nie uległy zniszczeniu (np. zabezpieczenie nagrań z kamer monitoringu).
W przypadku określonym w kodeksie postępowania karnego można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji do czasu przyjazdu policji, osoba zatrzymana pozostaje pod nadzorem pracownika, który dokonał zatrzymania obywatelskiego.
W uzasadnionych przypadkach Kierownik jest zobowiązany także rozważyć i skonsultować z profesjonalnym podmiotem świadczącym usługi prawne możliwość zawiadomienia sądu opiekuńczego (tzw. zawiadomienie w ramach obowiązku obywatelskiego).
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu Gościńca do stosowania Standardów . Zasady przygotowania personelu Gościńca do stosowania Standardów.
Osobą odpowiedzialną za przygotowanie pracowników obiektu do stosowania Standardów jest Kierownik Gościńca.
Kierownik Gościńca jest odpowiedzialny za zapoznanie pracowników z treścią Standardów oraz przeprowadza i/lub organizuje okresowe szkolenia dla pracowników w zakresie rozpoznawania symptomów, że przebywający w Gościńcu małoletni może być krzywdzony oraz o sposobach przeprowadzenia procedur zawartych w Standardach.
Kierownik Gościńca dokumentuje czynności, o których mowa w ust. 2 poprzez zebranie oświadczeń od pracowników o zapoznaniu się ze Standardami, a także poprzez przeprowadzanie szkoleń potwierdzonych imienną listą obecności lub oświadczeniami o przebytych szkoleniach.
Postanowienia końcowe
Co najmniej raz na dwa lata dokonywana będzie ocena Standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami, a wnioski z przeprowadzonej oceny zostaną udokumentowane na piśmie.
Standardy podlegają udostępnieniu na stronie internetowej www.gosciniec-zodiac.pl, a także zostaną wywieszone w widocznym miejscu w recepcjach hotelowych, w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.
Standardy wchodzą w życie z dniem 15 sierpnia 2024 roku.